SchoolBus – Izolacja akustyczna I Termiczna



Przekształcenie amerykańskiego SchoolBus w komfortowego kampera to przedsięwzięcie wymagające dbałości o szczegóły. Jednym z kluczowych etapów tej przemiany jest wygłuszenie i termoizolacja, które zapewniają komfort akustyczny oraz odpowiednią temperaturę wnętrza niezależnie od warunków zewnętrznych. W naszym projekcie postawiliśmy na sprawdzone materiały, które łączą funkcjonalność z łatwością montażu.
MATA BUTYLOWA
Wygłuszenie autobusu
Aby zredukować hałas dobiegający z zewnątrz, zdecydowaliśmy się na zastosowanie mat butylowych firmy Bitmat. Pokryliśmy nimi dach oraz ściany autobusu – łącznie około jednej trzeciej powierzchni. To przemyślane rozwiązanie zapewniło optymalny balans między skutecznością wygłuszenia a wagą pojazdu.
Świetny test skuteczności tych mat pokazuje Rafał na swoim kanale Vandalvan.
Ze względu na to, że dostęp do silnika znajduje się wewnątrz autobusu, usunąłem starą, wełnianą izolację z pokrywy silnika i dokładnie wyłożyłem ją matą butylową. Efekt? Znaczące ograniczenie przenoszenia się hałasu z komory silnika do szoferki.
Różnica była odczuwalna od razu po zakończeniu prac – wnętrze stało się wyraźnie cichsze, co zdecydowanie poprawia komfort podróży, szczególnie podczas długich tras.
Warto pamiętać, że masa butylowa jest dość ciężka, dlatego należy stosować ją rozsądnie i tylko tam, gdzie faktycznie przyniesie największe korzyści.
Podczas użytkowania SchoolBusa zauważyliśmy też, że sporo hałasu przedostaje się przez nieszczelne uszczelki drzwi – to kolejne miejsce, które należalo poprawić.
Przemiana naszego amerykańskiego SchoolBusa w wyjątkowego kampera to podróż pełna pasji, pomysłów i wyzwań. Zajrzyj do galerii zdjęć i zobacz krok po kroku, jak zwykły autobus zamienił się w dom na kółkach.

Zobacz inne artykuły dotyczące konwersji amerykańskiego autobusu szkolnego – SchoolBus na kampera. Znajdziesz między innymi informację o instalacji wodnej, elektrycznej, izolacji i kosztach budowy kampera.

Termoizolacja wnętrza
Termoizolacja to kluczowy element w budowie kampera, szczególnie gdy chcemy zapewnić odpowiednią temperaturę wnętrza latem i zimą. Na ścianach i suficie zastosowaliśmy samoprzylepną piankę kauczukową o grubości 19 mm, która skutecznie izoluje cieplnie. Dodatkowo na całej powierzchni położyłem samoprzylepną piankę kauczukową z warstwą aluminium o grubości 3 mm. Krawędzie i łączenia zostały starannie wykończone taśmą aluminiową, co zapewniło szczelność i trwałość całej konstrukcji.
Praca z samoprzylepnymi matami i piankami to ogromne ułatwienie. Materiały te są proste w montażu, co znacznie przyspiesza tempo prac. Samoprzylepna warstwa pozwala na szybkie i trwałe przytwierdzenie do powierzchni, a dodatkowo eliminuje konieczność stosowania dodatkowych klejów czy narzędzi.
Na podłogę położyliśmy 20 mm płyty styroduru (XPS), które doskonale izolują termicznie i stanowią solidną bazę pod dalsze warstwy wykończeniowe.
Przemiana naszego amerykańskiego SchoolBusa w wyjątkowego kampera to podróż pełna pasji, pomysłów i wyzwań. Zajrzyj do galerii zdjęć i zobacz krok po kroku, jak zwykły autobus zamienił się w dom na kółkach.
Okna a izolacja
Ze względu na dużą powierzchnię szyb (⅓ całkowitej powierzchni bocznej) w autobusie, świadomie zdecydowaliśmy się nie przykładać zbyt dużej wagi do izolacji ścian, ponieważ największa wymiana ciepła zachodzić będzie przez okna, na co nie mamy wpływu. Warto o tym pamiętać przy planowaniu – nawet najlepiej zaizolowane ściany nie zrekompensują strat ciepła wynikających z obecności szyb.
POPEŁNIONE BŁĘDY
Po roku użytkowania podłoga zaczęła skrzypieć w jednym miejscu. Najgorsze jest to, że jest to w kuchni, więc w miejscu gdzie się dużo chodzi. Pomimo tego, że użułem sporo wkrętów i kleju, sklajka pracuje w tym miejscu. Pech chciał, że nie mogłem inaczej dociąc elementów podłogi, żeby uniknąć w tej okolicy łączenia podłogi.
